به گزارش پایگاه خبری طهران نو وبه نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با انتشار گزارشی همزمان با ۲۹ دی (روز هوای پاک) با اعلام اینکه از ۲۴۱ میدان و بازار میوه و تره بار پایتخت، ۲۷ میدان و بازار در محدوده مرکزی تهران قرار دارند، تاکید کرد: فعالیت این مراکز خدماتی در ۲۲ منطقه پایتخت به ویژه مرکز شهر به میزان قابل توجهی بر تعدیل تراکم ترافیک و بهبود هوا موثر بوده است.
براساس این گزارش، با احتساب ۵۰۰ هزار نوبت مراجعه روزانه به میادین و بازارهای میوه و تره بار که در روز پنج شنبه به ۷۰۰ هزار مراجعه می‌رسد، این مراکز که به جز میدان‌های بزرگی همچون جلال آل احمد و صادقیه که میزبان شهروندان از مناطق همجوار نیز می‌باشند، اکثراً نقش محلی دارند و معمولاً مشتریان آنها را شهروندان محلات تشکیل می‌دهند که آن میدان و بازار در آن محله قرار گرفته‌ است.
این گزارش می‌افزاید، با توجه به مکان یابی بازارهای میوه و تره بار در دلِ محلات شهر و نقش محله‌ای این بازارها، بخش اعظم مراجعه کنندگان به آنها را مشتریان محلی تشکیل می‌دهند و از این رو، بسیاری از آنها برای مراجعه به این مراکز از وسیله نقلیه شخصی خود صرف نظر کرده و عموماً با پایِ پیاده یا با استفاده از اتوبوس و تاکسی خود را به بازارهای میوه و تره بار می‌رسانند.
بنابر این گزارش، اگر روزانه تنها ۲۰ درصد از ۵۰۰ هزار مراجعه روزانه به میادین و بازارهای میوه و تره بار به واسطه مجاورت مراکز مذکور با محل سکونت مراجعه کنندگان به جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی با پایِ پیاده یا به وسیله حمل و نقل عمومی انجام شود، در واقع روزانه بالغ بر ۱۰۰ هزار سفر از مجموع سفرهای درون شهری کاسته شده و به همان نسبت از میزان اتلاف بنزین و وقت شهروندان در ترافیک کاسته می‌شود.
گفتنی است، توسعه کیفی میادین و بازارهای میوه و تره بار از طریق ارتقای کیفیت و تنوع بخشی به محصولات ارائه شده در کنار گسترش کمّی این مراکز در مناطق و محلاتی که کمتر از این امکان برخوردارند (مانند منطقه ۲۲)، از جمله سیاست‌های مدیریت شهری است که در دستور کار سازمان مدیریت میادین قرار دارد و به طور غیر مستقیم می‌تواند بر کاستن از بار ترافیک و کاهش آلودگی هوای تهران موثر واقع شود.

  • نویسنده : مهدی ثنایی
  • منبع خبر : پایگاه خبری طهران نو